07-10-2018, 01:55 PM
|
|
|
|
|
|
لوني المفضل
Blueviolet
|
|
رقم العضوية : 2397 |
|
تاريخ التسجيل : Apr 2011 |
|
فترة الأقامة : 5556 يوم |
|
أخر زيارة : 08-25-2019 (06:13 AM) |
|
المشاركات :
2,044 [
+
]
|
|
التقييم :
10 |
معدل التقييم :
 |
|
بيانات اضافيه [
+
] |
|
|
|
عمل كيكه الشيكولاته
كيكه الشيكولاته بالصوص
المقادير
5معلاق كاكو
كوب ونص سكر
كوب ونص لبن
باكو بيكنج بودر
2كيس فانيلا
كوب ونص دقيق
3بيضات
3معلاق سمنه
1/2 كوب زيت
الطريقه....
نضع البيض بمقدار غويط مع كيس الفانيلا ونضربهم كويس
بعدين السكر والسمن و نستمر في الضرب ونضيف كوب لبن
بعدين في طبق صغير علي جنب نضع الدقيق مع البيكنج بودر ونقلبهم مع بعض ونضيفهم علي الخليط السابق
وندهن صينيه متوسطه الحجم بالسمن ونسكب فيها الخليط ونكون مسخنين الفرن علي درجه حراره 180
ونضعها بالفرن 30 دقيقه حتي تمام النضج
ملحوظه الكيكه تدخل فرن ساخن
وكمان منفتحش عليها الا بعد مرور نص ساعه علشان متهبطش
طريقه عمل الصوص....
نضع بالخلاط الكهربائي 2 معلقه كاكاو و1/2 كوب سكر و1/2 كوب لبن
وكيس فانيلا ونضربهم كويس اوي وبعد كده نضيف الزيت
ليتقل قوامه
ulg ;d;i hgad;,ghji ;d;i
|