منتديات كلك غلا

منتديات كلك غلا (https://www.klk-gla.com/vb/index.php)
-   ๑۩۞۩๑ فنون الطبخ ๑۩۞۩๑ (https://www.klk-gla.com/vb/forumdisplay.php?f=31)
-   -   مكونات الكب كيك بالجبنة (https://www.klk-gla.com/vb/showthread.php?t=57827)

مزاجـيه 02-04-2019 03:56 PM

مكونات الكب كيك بالجبنة
 
المقادير :


2 بيضه
, كوب دقيق ,
1/4 كوب لبن,
1/4 كوب زيت ,
ربع معلقة ملح ,
و معلقه ونص بيكنج بودر ,
وتضيفي اي نوع جبنه انت عاوزاها يفضل الرومي او القريش
, وفلفل و طماطم و ممكن جزر
والزيتون الاسود والاخضر
ضيفى البيض و اللبن والدقيق والزيت واضربيهم مع بعض فى العجان
ثم ضيفى الجبنه وقومى بتقليبهم جيدا اكثر من مرة
صوبى المقدار في القوالب الخاصة بالكب كيك وضعى في كل قالب الحشو الخاص به
سخنى الفرن بفترة كافيه ثم ضعى القوالب على درجة حرارة عالية وبعد 10 دقايق تقللي الحرارة قليلا
لا تفتحي الفرن تمام اثناء النضج و بعد 10 دقايق اخرى اطفى الفرن و انتظرى دقائق حتى يبرد ثم اخرجيه من الفرن


All times are GMT +3. The time now is 11:39 AM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2026, vBulletin Solutions, Inc.
adv helm by : llssll
new notificatio by 9adq_ala7sas
دعم وتطوير نواف ا

This Forum used Arshfny Mod by islam servant