منتديات كلك غلا

منتديات كلك غلا (https://www.klk-gla.com/vb/index.php)
-   ๑۩۞۩๑ فنون الطبخ ๑۩۞۩๑ (https://www.klk-gla.com/vb/forumdisplay.php?f=31)
-   -   افكار مبتكرة لتزيين اى حلو بالشكولاتة (https://www.klk-gla.com/vb/showthread.php?t=12677)

شـيـخـة آلـغـيـد 11-11-2010 09:24 PM

افكار مبتكرة لتزيين اى حلو بالشكولاتة
 
.. التزيين بالشوكولاتة ..




.. من أجمل وأشهى الأشياء اللي بنزين فيها الكيك والجاتوه .. هي الشوكولاتة .. سواء كانت مبشورة .. مقطعة .. شرائح .. رقائق .. بأشكال معينة .. كل نوع بيضفي شكل جميل على الكيكة ..


.. واليوم عندنا مجموعة من الصور بتقدم بعض الأفكار الجميلة لاستخدام الشوكولاتة في تزيين الكيك ..






http://alwjd.net/vb/imgcache/41936.imgcache





.. (( الطريقة الأولى )) ..


.. عمل وحدات ( أشكال ) من الشوكولاتة ..


.. بهذه الطريقة ممكن نصمم وحدات الشوكولاتة اللي ح نزين فيها الكيك حسب رغبتنا وتصورنا للشكل النهائي المطلوب ..



.. في البداية .. بنحضر ورق الشمع
(أو ورق الزبدة Wax paper) ..


.. وبعدين بنستخدم أقماع مصنوعة من ورق الزبدة
.. وبنملأها بالشوكولاتة الذائبة ..


.. إذا كنتي متمكنة من عمل الأشكال بنفس الحجم والشكل .. شكلي الشوكولاتة على ذوقك .. واتركيها لحد ما تجمد .. ونكون حصلنا على شكال جميلة ..


http://alwjd.net/vb/imgcache/41937.imgcache





http://alwjd.net/vb/imgcache/41939.imgcache



.. أما إذا كنتي غير متمكنة .. ممكن ترسمي الأشكال على جهة من ورق الزبدة وتقلبيها .. وتمشي بالشوكولاتة على الخطوط والأشكال اللي رسمتيها .. وهيك بيصير عندك أشكال مرتبة ومتساوية ..

http://alwjd.net/vb/imgcache/43499.imgcache






.. وممكن تعملي فراشات بسيطة بهذه الطريقة أيضا ..


.. بترسمي الأشكال على ارواق صغيرة .. وبتمشي عليها بالشوكولاتة .. وبعدين بتستخدمي القالب الخاص بالكيك الصغير عشان تعطيع انحناءة خفيفة ..



.. وبعد ما يجمد أزيلي عنها الأوراق .. وبيكون جاهز للتزيين ..

http://alwjd.net/vb/imgcache/43500.imgcache



.. وممكن تعملي هذا الشكل باستخدام أنبوب ..


http://alwjd.net/vb/imgcache/41941.imgcache



.. والمجال هنا مفتوح لأي أي شكل بتحبيه .. بس ارسميه على ورق الزبدة .. وامشي فوقها بالشوكولاتة الذائبة .. وانتظريها لحد ما تجمد .. وزيني ..





ويال في كمان



تابعو يالغلا





.. (( الطريقة الثانية )) ..



.. الشوكولاتة على شكل ورق الشجر ..



http://alwjd.net/vb/imgcache/41942.imgcache



http://alwjd.net/vb/imgcache/41943.imgcache




.. وهذه الطريقة تتم بمساعدة ورق الشجر .. بتحضري أشكال من أوراق الشجر اللي بتعجبك .. وباستخدام فرشاة قومي بدهن الأوراق بالشوكولاتة .. وبعد ما تجمد أزيلي عنها الأوراق و ح تحصلي على شكل الأوراق ونقشتها ..



http://alwjd.net/vb/imgcache/41944.imgcache




http://alwjd.net/vb/imgcache/41945.imgcache



http://alwjd.net/vb/imgcache/41946.imgcache



http://alwjd.net/vb/imgcache/41947.imgcache




.. وزيني ..



http://alwjd.net/vb/imgcache/41948.imgcache




..





.. رقائق ولفائف الشوكولاتة ..


.. رقائق الشوكولاتة ممكن الحصول بعدة طرق .. لو كانت الشوكولاتة اللي بتستخدميها عبارة عن قطع جامد .. فإما بنستخدم قشارة البطاطا أو المبشرة بالشفرة الكبيرة .. ويراعى في هذا النوع إنك تطلعي الشوكولاتة من الثلاجة قبل بفترة حتى تطرى ويسهل بشرها أو عملها بالقشارة ..


http://alwjd.net/vb/imgcache/41975.imgcache






http://alwjd.net/vb/imgcache/41976.imgcache


http://alwjd.net/vb/imgcache/41963.imgcache



.. أو ممكن لو كانت الشوكولاتة المستخدمة ذائبة إنك تدهنيها على سطح مستو مثل الصورة ..


http://alwjd.net/vb/imgcache/41964.imgcache



.. وبعد ما تجمد بتبدأي بعمل الرقائق باستخدام الأداة الموضحة في الصورة أو السكينة أو أي أداة ممكن تحقق المطلوب ..


http://alwjd.net/vb/imgcache/41965.imgcache


http://alwjd.net/vb/imgcache/41966.imgcache


http://alwjd.net/vb/imgcache/41967.imgcache



.. وممكن عشان ما تتكسر معاك اللفائف بالذات .. ممكن تنقليها باستخدام أعواد الأسنان ..


http://alwjd.net/vb/imgcache/41977.imgcache


.. وممكن تطبقيها على الشوكولاتة البيضاء كمان ..


http://alwjd.net/vb/imgcache/41968.imgcache


http://alwjd.net/vb/imgcache/41969.imgcache



.. أما الشوكولاتة المبشورة ممكن تحضريها بسهولة .. يا إما باستخدام المبشرة على الشفرة الناعمة .. أو باستخدام السكين ..


http://alwjd.net/vb/imgcache/41970.imgcache



..


.. (( الطريقة الرابعة )) ..


.. هذه الطريقة في التزيين تتم باستخدام أوراق خاصة .. مرسوم عليها نقوش بارزة عبارة عن كاكاو .. زبدة .. وألوان غذائية .. ندهن فوقها الشوكولاتة الذائبة ولما تجمد وننزع عنها الورق .. بيتنتقل النقش بالألوان على الشوكولاتة .. وهذه الطريقة بتعطيك شكل جميل وجديد وجذاب على الشوكولاتة كإنها جاهزة ..



.. واسم هذه الأوراق بالانجليزي
(chocolate transfer sheets) ..



http://alwjd.net/vb/imgcache/41978.imgcache


http://alwjd.net/vb/imgcache/42001.imgcache


http://alwjd.net/vb/imgcache/41979.imgcache


.. والنتيجة ..


http://alwjd.net/vb/imgcache/42002.imgcache



.. وممكن تستخدمي قطاعات البسكوت اللي عندك .. وتشكلي الشكل اللي بيعجبك على الأوراق ..


http://alwjd.net/vb/imgcache/41980.imgcache


http://alwjd.net/vb/imgcache/41981.imgcache



.. أو ..



http://alwjd.net/vb/imgcache/41982.imgcache







..


.. وممكن تستخدمي طرق عديدة لتشكيل الشوكولاتة حسب احتياجك ..


http://alwjd.net/vb/imgcache/41988.imgcache


http://alwjd.net/vb/imgcache/41989.imgcache


http://alwjd.net/vb/imgcache/41990.imgcache


http://alwjd.net/vb/imgcache/41991.imgcache

حماده 11-11-2010 10:19 PM

وووووووووووووووووواااااااااااااااااااااي

اشكال مررررررررررره تجننننننننننننننن

مرسي

ذات الشهد 11-11-2010 10:25 PM

وااااااااااااااااااو

شي خيال يفتح النفس

يعطيك العافيه غلاي

شـيـخـة آلـغـيـد 11-11-2010 11:14 PM

اسعدني مروركم ربي يسعدكم شرفتوا

خوفي هزمني 11-13-2010 01:05 PM

الله اشكال حلووووه

يعطيج العافيه يالغلا

عالطرح الرااائع والجميل

تحيااااااااتي لج يالغلا

..خلاص ابرحل.. 11-13-2010 02:42 PM

واااااااااااااااااااااو
اشككااال مرررره حلوه
يعطيك الف عااافيه
دام تالقك

تحياتي..


All times are GMT +3. The time now is 12:22 PM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2026, vBulletin Solutions, Inc.
adv helm by : llssll
new notificatio by 9adq_ala7sas
دعم وتطوير نواف ا

This Forum used Arshfny Mod by islam servant